03 november 2009

Folkvald kultur - kulturelitist eller svennebanan


Gunnar Bergdahl har gjort en sammanställning över riksdagsledamöters kulturintressen och idag fick vi boken, Folkvald Kultur, med posten till riksdagen. Måste säga att det är en ganska kul idé till bok. Nu ljuger ju aldrig egenintresset och det är ju kul att vara med i en bok samt att läsa om vilka kulturintressen som mina kollegor har. Jag tror dock att det kan vara kul att läsa denna bok ur andras perspektiv också. Speglar vi riksdagsledamöter folket i allmänhet eller förträder vi någon slags kulturelitism? Läsaren får avgöra saken. Här nedan ser ni i alla fall mina svar...

Vad är din största scenupplevelse?
Caesars Palace på Sivans i Växjö 2000

Vilken är den bästa bok du har läst?
Sagan om ringen, J.R.R Tolkien

Vad är din största konstupplevelse?
Min första kostrunda på Österlen, påsken 1999. Det var första gången jag "upptäckte" eller kanske uppskattade konsten. Sedan dess är det en viktig del i mitt liv.

Vilken är din bästa film?
Nykeln till frihet, Shawshank redemption

Vad är din största musikupplevelse?
När mina nära vänner Sara Bengtsson och Martin Svensson framförde "Perfect day" av Lou Reed när jag och min man vigde oss i Södra Mellby kyrka 2008.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar