12 november 2009

Slisk varulv

Mats Lindqvist vill heta Slisk i förnamn men det får han inte för Skatteverket. Förnamnet kan väcka "anstöt eller obehag". Lindqvist vill Mats/Slisk för övrigt byta mot Valulv. Frågan är om man ska få heta eller byta namn till Slisk Varulv om man nu vill det? Självklart anser jag. Att det är personer på skatteverket som sitter och bedömer från fall till fall vad som är lämpligt att heta eller byta namn till känns både omodernt och godtyckligt. Jag anser att föräldrar ska få döpa sin barn till det de vill och jag anser att vuxna männiksor ska ha rätt att byta namn till det namn de anser känns bra och vara passande. En del männiksor har god smak andra något sämre men det måste i slutändan vara ett val man gör själv och inte en uppgift för en statlig myndighet att tycka till om. För min del skulle man kunna ändra på en hel del i namnlagstiftningen. Varför man nu vill heta Slisk Varulv är en helt annan fråga, men det anser jag som sagt inte att jag eller någon annan bör lägga sig i.

1 kommentar:

  1. och om du blev döpt till Äcklel Päckel.........
    skulle du må bra av det tror du?
    Det finns faktiskt gränser för den s k friheten.
    Det finns något som heter ansvar också.
    Om den friska vuxna mannen vill heta Slisk så är väl det OK.
    Men barn ska inte behöva lida!

    SvaraRadera