26 januari 2010

Minskad risk för diabetes?


Vid första anblicken tyckte jag att det lät väldigt bra att risken för att få diabetes halveras om man dricker mycket kaffe, fyra–fem koppar om dagen. Nice! Då slipper jag oroa mig för det i alla fall. Jag smäcker ju lungt 6 koppar per dag om inte mer. Kul att mitt kaffedrickande kan bidra med något positivt förutom den uppenbart sociala biten.

Det visade sig dock att övriga riskfaktorer såsom övervikt och brist på motion forfarande är värre samt att arbetsstress samt dåliga sömnvanor ökar diabetesrisken ytterligare. Det bådar med andra ord inte alls bra för mig. Har inte sovit ordentligt på 15 månader. Å andra sidan visade det sig även att både män och kvinnor som har ett stort socialt nätverk och aktiva i föreningar, idrott och musiksammanhang minskar risken att få diabetes.

Musik lyssnar jag ju på, träna gör jag, och jag är med i flera förening, dessutom har jag många vänner. Hmmr undra om det kan röra sig om ett nollsummespel och att det goda tar ut det onda. Ska fundera på det över en kopp kaffe...

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar