25 januari 2010

Moderaternas jämställhetsplattform...

retar, vid första åsynen kraftiga, min kräkreflex. Ord och beskrivningar som: överordnad maktstruktur, jämställdhetsmärkning av skolor och förskolor, kvotering i bolagsstyrelser, lönekartläggning, könsmaktsordning, erkännande av könet som social konstruktionm, känns inte som nya moderata principer som jag kommer att konvetera till. Det är inte bara främmande - det är i många fall rent av helt fel.

Efter det att jag snabbt läst igenom förslaget och kontrollerat att vi inte föreslår fler öronmärkta månader i föräldrarförsäkringen andas jag ut något och är inte lika förbannad längre. Kanske inte så dåligt ändå...eller?

Vid tredje genomläsningen väljer jag att fokusera på det som faktiskt är bra. Här finns väl inga nya moderata tankar direkt men bra förslag fortfarande som jag hoppas att vi kommer att fokusera på.

Exempel på bra förslag i plattformen:

Införa ytterligare jobbskatteavdrag så att de som tjänar minst kan försörja sig på sina löner.

Se över sjuklönesystemet för gravida arbetstagare i syfte att flytta en del av den ekonomiska risken för karensdagar vid sjukskrivning för havandeskapsbesvär från arbetsgivare

Att välfärdssektorn ska inrymma fler arbetsgivare så att de som arbetar där har möjlighet att välja och söka sig till den som erbjuder bäst anställningsvillkor.

Förbättra möjligheterna att starta företag inom vård-, skol- och omsorgssektorn där många kvinnor har stor yrkeskompetens.

Processreglerna bör utformas så att rättegångar i vårdnadstvister tydligt fokuserar på barnets bästa och samförståndslösningar i stället för att förstärka föräldrarnas konflikt.

Om vi ger fler männiksor möjlighet att starta företag inom det offentliga sektorn kommer vi med stor sannolikhet att få fler kvinnliga företagare samtidigt som detta medför en mångafald av arbetsgivare inom offentlig sektor. Detta tror jag är nyckeln till flera problem som en ineffektiv offentlig sektor och dåligt utnyttjade skattepengar samt att vi har för få företagare. Släpp den offentliga sektorn fri och vi kommer att få en betydligt bättre arbetssituation för många kvinnor.

Faktum kvarstår dock att plattformen innehåller många dåliga och rent av korkade förslag. Jag ser det dock som min och många andra moderaters uppgift, som är av samma åsikt som mig, att argumentera och aktivt arbeta för att dessa förslag inte kommer med i valplattformen.

1 kommentar:

  1. Haha, alla punkter du valde ut som bra har jag valt också :)

    SvaraRadera