02 mars 2010

OS är över och jag längtar redan till Sotji

Det är något speciellt med vinter OS tycker jag. De flesta kanske föredrar sommar-OS men jag tillhör nog den kategorin som gillar vinter-OS bäst. Antagligen är det nog min förkärleken till vintern, snön och kylan som spelar en viktig roll men det handlar nog även om känslan och mysfaktorn av att kura ihop sig i soffan med en filt och en kopp kaffé och avnjuta 5 milen medan snön vräker ner utanför. Det är livskvalité. Detta OS har jag sett det mesta som var värt att se samt en hel del mindre intressant. Min lille kille var sjuk 1 ½ vecka under OS och höll mig uppe många nätter, när han väl blev bättre blev det min tur att bli sängliggande. OS var en stor tröst när hela familjen hostade och nös.

OS väcker patriotiska känslor hos mig som jag knappt visste fanns. För att inte tala om hur min inställning till vårt kära grannland i väst förändras. Jag gillar Norge i andra avseenden men när det gäller vintersporter så är jag inte riktigt rationell känner jag. Konstigt att ett land med ett gigantiskt lillebrorskomplex kan väcka sådana känslor.

Nu gick det i och för sig fantastiskt bra för Sverige i OS men jag är ändå oerhört glad över att Fredrik Reinfeldt inte lägger sig i sporten likt hans kollega i Ryssland har gjort. Dmitrij Medvedev var inte alls nöjd med Ryssland insats i OS. Det blev bara 3 guld och under en presskonferens igår krävde Medvedev att de som varit ansvariga skulle avgå och ställas till svars. Nu ska vi nog vara glada över att vi inte befinner oss i en annan tidsepok i Ryssland för då hade "ställas till svars" inneburit straffläger i Sibirien eller ett nackskott - nu förlorar de nog bara sitt jobb.

Hursomhelst, när jag kom hem efter ett möte på kvällen kändes det dock lite tomt. Inga medaljhopp eller spännande nya sporter att titta på... bara CSI. Jag längtar redan till Sotji då vi (Sverige) kommer att göra ännu bättre ifrån oss och piska Norge.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar