03 mars 2010

RUT-avdraget utnyttjas flitigt av S toppen

Rut-avdraget har varit ett hett samtalsämne den senaste tiden sedan vänsterexprimentet gick ut med att de kommer att gå till val på att avskaffa avdraget. Jag har tidigare skrivit om att jag är förvånad över denna slutsats då denna reform är en riktig arbetarreform. RUT-avdraget har gett så många nya jobb och att det är främst människor som tidigare stått långt ifrån arbetsmarkanden så fått ett arbete i och med avdraget.Dessutom innebär avdraget att familjer som tidigare inte haft råd att köpa tjänster numera har det, barnfamiljer och äldre står för 70 % av alla köpare. Då talar vi inte om rika Djursholmsfamiljer som vill ha städhjälp. Vi talar om vanliga männiksor som behöver hjälp för att få vardagen att gå ihop och få mer tid över för sina barn.

Jag tycker även att oppositionen hycklar lite i frågan. Det har nämligen visat sig att höga S-politiker flitigt utnyttjat avdraget. De förra statsråden Ylva Johansson och Erik Åsbrink (S) köpte hushållstjänster för nära 50 000 kronor under 2008. Inget lagligt fel i detta då lagar och regler gäller även dem som är emot dem. Man kan dock ifrågasätta det moraliska i deras agerande. Detta är å andra sidan något som S-eliten får förklara för sina väljare och som jag inte lägger mig i.

Jag tycker mer att det är en kul grej att de först och främst saknar sakliga argument för att avskaffa avdraget och helt och hållet egentligen är ideologiska i frågan för att sedan ändå använda sig av avdraget mot sin ideologiska och fasta övertygelse.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar