03 juni 2010

Stolt 3:e plats räcker

Växjö blev i veckan utsedd till landets tredje bästa miljökommun av Svenska Naturskyddsföreningen. Kul att Växjö får ännu en utmärkelse. Det måste dock varit en smula jobbigt för NF att dela ut utmärkelsen till en moderatledd kommun. Nu kanske det är många som tycker att Växjö borde ta sikte på att bli bäst i landet... Jag är mycket tveksam till detta. Bakom utmärkelsen gömmer det sig nämligen en hel del kriterier som jag faktiskt inte hoppas att vi i Växjö har för avsikt att leva upp till. När det gäller utsläppsmål, effektiva transporter och arbete med att bli mer energieffektiva har jag inget att invända men när det gäller att sluta servera kött i skolan anser jag att vi inte ska gå NF till mötes. Våra barn & äldre också för den delen behöver bättre mat i skolan och på äldreboendet för att orka med och inte sämre. Vegetarisk kost i all ära men det passar långt ifrån alla och då särskilt inte växande barn och äldre multisjuka. Detsamma gäller investeringar i vägar. Jag tycker snarare att det är positivt att man investerar i smarta ombyggnationer av gator och vägar så att trafiken flyter på bättre genom stan och på så sätt minskar både köer och utsläpp. Detta ger NF minuspoäng för.

Jag tycker därför att Växjö ska känna sig stolta över sin 3:e plats men att det kan räcka med det så länge inte NF ändrar sina kriterier. I alla fall bör vi inte hamna på en första plats för att vi uppfyller samtliga av dem. Och de som tror att NF är en förening utan politisk inriktining - tror helt fel.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar