17 februari 2011

Bland Geiko och Maiko

Hade en helt fantastisk resa till Japan förra veckan. Var i Kyoto på en stor miljökonferens och representerade "Europas grönaste stad" Växjö . Hade i uppdrag att hålla ett anförande om vad vi gjort i vår kommun för att minska CO2 utsläppen samt sitta i en panel och kommentera och svara på frågor. Det var fem extremt intensiva dagar men jag hade även möjlighet att upptäcka landet och kulturen. En sak som är speciellt med Japans kultur är givetvis synen på Geishor och Maiko. En gammal kulturell kvarleva som har sitt ursprung i Kyoto. Jag måste säga att jag tycker att det är ett intressant fenomen. Att flickor år 2011 väljer att vid 13-15 års ålder väljer att flytta hemifrån, lära sig prata Kyotodialekt och träna intensivt för att en dag bli en Geisha.





Som geishalärling, så kallad maiko (vilket betyder dansbarn), får man lära sig traditionell sång och dans, att spela instrument, främst shamisen, konversation, poesi, litteratur och att arrangera blommor (ikebana). De lär sig även, genom att följa en äldre geisha i arbetet, konsten att välja, matcha och bära kimono liksom allt som gäller den traditionella te-ceremonin.

Jag fördömer absolut inte detta fenomen, det har inget med prostitution att göra det har med kulturen att göra. Jag tycker helt enkelt bara att det är intressant.

Jag hade den fantastiska möjligheten att träffa en Maiko när jag var i Japan. Hon övade på en resturang där vi åt lunch en dag. Jag förstod på japanernas reaktion att detta inte var något vanligt förekommande och tog därför tillfället i akt att både filma fotografera och prata med Maiko. Jag frågade om detta var något hon alltid drömt om och om hon var lycklig över sitt val. Valet hade hon gjort först vid 14 års ålder men var inget hon ångrade, hon gillade sitt l iv som Maiko men såg fram emot att bli Geiko.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar