29 augusti 2011

Äganderätten måste respekteras

Jag har under hela min politiska karriär talat mig varm och skrivit debattartiklar och motioner i riksdagen om äganderätten och då företrädesvis den privata äganderätten. Jag anser att det är oerhört viktigt att alla respekterar äganderätten och att inskränkningar inte tolereras. Vanligtvis har problematiken kring äganderätten handlat om expropriering och att staten/kommunen inte ersätter marknadsmässigt vid intrång av den privata äganderätten. I mitt kommunala uppdrag som tekniska nämndens ordförande har jag fått lära känna en annan del problematiken, nämligen att privata fastighetsägare tar sig väldigt stora friheter på kommunal mark. Det har bland annat handlat om att man anser att ens egen mark är förliten för att inrymma lekstuga, växthus, vedskjul eller studsmatta och därför använder sig av kommunens angränsande mark. Inget jag rekommenderar! Nu senast kunde jag läsa i Smålandsposten att lilla Hultets byalag satt upp en inte alltför välkomnande skylt vig en badplats på kommunens mark. Det är svårt att missförstå budskapet ”Välkommen hit tillsammans med någon medlem i Lilla Hultets byalag”. Jag behövde inte fundera särskilt länge på saken utan har nu "gett order" om att denna skylt skall tas ned omedelbart. Jag vill också att vi tittar närmare på de avgränsningar/avstängningar som de har gjort med staket och liknande. Vill de köpa marken till marknadspris är jag villig att diskutera saken men fram tills dess att de gör de så är det allmansrätten som råder och det är kommunen som äger marken.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar