17 augusti 2011

Vargjakt och rovdjurspolitik på tapeten igen


I dag ämnar regeringen överlämna sitt till Europeiska kommissionen gällande den hårt diskuterade vargjakten. Jag fäljer detta med spänning med tanke på att jag jobbade med dessa frågor en hel del under min tid i riksdagen samt är allmänt intresserad av frågan som jägare och djurvän. Verkar dock som om jag får följa debaten på nyheterna ikväll då jag sitter på möte vid tidpunkten för presskonferensen i eftermiddag. Min uppfattning är att vi måste bedriva varg- och annan rovdjursjakt. Detta av flera anledningar men framförallt för att få en livskraftig stam men framförallt handlar det om att öka acceptansen för rovdjuren i de områden där det finns mycket rovdjur och där konflikten med människor och tamboskap blir uppenbar.

Idag berörs bara vissa delar av Sverige men det är uppenbart att det i framtiden kommer att beröra betydligt fler. det märker vi inte minst här i Kronoberg där en vargtik nu etablerat sig och inväntar sällskap. Ett par år bort och vi kan ha flera föryngringar och betydligt fler vargar i länet/Småland. Det är därför som det är så viktigt att vi här i Sverige själva får fatta beslut om varg- och övrig rovdjursjakt och att inte EU blandar sig i detta. Då finns risken att vi misslyckas med att förvalta rovdjursstammen samt att tjuvjakten ökar och eskalerar.

På regeringens hemsida går det att läsa mer om vår rovdjurspolitik:
http://www.regeringen.se

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar