29 oktober 2011

Att vinna är kul - att vinna över en sosse är underbart!

Dagens stora sammandrabbning var mellan mig och Åsa Karlsson Björkmarker (S). Vi deltog i en trekamp mot varandra på Stadsbiblioteket i Växjö. Det var kommunen som arrangerade en klimatdag och en av programpunkterna var just trekampen mellan de två miljöansvariga politikerna i Växjö, mig och Åsa. Dagens övning bestod av 3 inslag, en trekamp. Först fick vi svara på en rad olika frågor om miljö. Jag vann denna frågesport. Sedan var det dags för sopsortering och även i denna del stod jag som vinnare. Sista kampen handlade om att rangordna olika områdens påverkan på miljön såsom boende, resor, mat, samhällets konsumtion. Här blev det dött lopp mellan oss men jag stod ändå som slutgiltig vinnare av dagens utmaning. Det var ett roligt inslag, inte bara för att jag vann, utan jag lärde mig faktiskt en hel del dessutom.

Vi gick också reda på vem som vunnit transportutmaningen, vem som gjort flest miljövänliga resor till och från jobbet under en månad. Jag vann men med en ytterst liten marginal. Vilket iofs inte spelar någon roll eftersom det viktigaste är att vinna. Nu återstår energiutmaningen. Vem som kan spara mest energi på en månad. Här har vi lite olika förutsättningar eftersom jag bor i en ganska stor villa och Åsa i en lägenhet. Här handlar det dock lika mycket att tävla mot mig själv för att sänka energiförbrukningen. Tycker att det ska bli spännande.

Dagens vinst känns otroligt bra, att vinna en tävling är alltid kul men att vinna över en sosse är underbart!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar