09 februari 2012

Rekommendera friskolor som kommunpolitiker?

Igår var det stora samtalsämnet huruvida oliver Rosengren (m) ledamot i gymnasienämnden gör rätt i att rekommendera en friskola (som han själv gått på)till en elev i nian som ska göra sitt gymnasieval eller om han har en skyldighet att förorda de kommunla gymnasiskolorna. Jag trillade nästan av stolen när jag läste socialdemokraternas inställning, Karl-Olof Bengtsson (s) har inte bara fel han har även än märklig lite läskig inställning.

Om socialdemokraterna verkligen tror att deras ansvar som politiker handlar om att värna det kommunala punkt slut oavsett om det handlar om gymnasieskolor, äldreomsorg eller förskolor har de fattat helt fel. Politikernas ansvar i gymnasienämnden måste handla om att tillförsäkra att våra elever får den kunskap de har rätt till oavsett driftform på skolan. Uppdraget i gymnasienämnden handlar om kunskapstaden Växjö inte de 3 kommunala kunskapsskolorna i Växjö.

Jag önskar innerligt att jag utifrån egna erfarenheter hade möjligheten likt Oliver att kunna rekommendera en gymnasieskola i min gamla hemstad Värnamo till en elev i nian inför hennes/hans gymnasieval. Tyvärr kan jag inte det för när jag gick i gymnasiet (1994 -1996) fanns det inga friskolor i Värnamo. Det fanns bara 1 alternativ, den kommunala gymnasieskolan. Det fanns ingen valfrihet, ingen konkurrens eller snack om vilken skola som passade mina önskemål och inrikting bäst. Men jag antar att det är just det som Karl-Olof längtar tillbaka till och önskar vore verklighet även nu.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar