16 augusti 2013

Green Tregavo VS Isinbajeva

Efter att ha sett rapporteringen från Moskva igår var jag både stolt och besviken. Stolt för att Emma Green Tregavo visar upp sådant mod och vilja att göra det hon kan för att förmedla sin åsikt. Samtidigt blir jag besviken för att en sådan vacker, stark och världsvan idrottare som Jelena Isinbajeva uppvisar sådana tydliga tecken på inskränkthet och intolerans. Hennes resonemang är mkt märkligt. Givetvis har hon lika stor rätt att deklarera sin åsikt som Emma men det svårt att svälja. Det känns dock väldigt upplyftande att vi har fått en grupp svenska idrottare som inte är rädda för att använda sin politiska makt och faktiskt försöker göra skillnad. Jag hoppas att detta är en trend som håller i sig för det verkar ju onekligen så som att länder som har som varumärke att bryta mot mänskliga rättigheter eller är rena diktaturer numera belönas med stora mästerskap utan särskilt stor diskussion. Jag tror inte att bojkott är vägen för förändring men det är för mig självklart att vi i alla tänkbara lägen bör lyfta fram och berätta att vi anser att det man håller på med är förkastligt. I matchen mellan Emma Green Tregavo och Jelena Idinbajeva är det uppenbart vem som slutade s segrare. Jelena fick backa från sina intoleranta och inskränkta uttalanden idag. Emma Green kan fortsätta måla naglarna i regnbågens färger. Tyvärr kan inte Rysslands homosexuella känna sig mindre förtryckta eller accepterade. Men om fler idrottare tillsammans med politiker och vanliga Svensson följer Emma Greens exempel och utnyttjar sin politiska makt, vem vet då vad som kan hända:). 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar